O autorze
Jak będzie wyglądało życie trzeciej generacji? Czy stawimy czoła największym wyzwaniom cywilizacyjnym: rosnącej liczbie ludności na świecie, starzeniu się społeczeństw i potrzebie bardziej wydajnego, zrównoważonego korzystania z zasobów naturalnych?

#Życie 3.0 to blog firmy Bayer, w którym mówimy o tym, jak nauka otwiera drogę do lepszego życia.

„Science For A Better Life” - życie może być lepsze.

Zdrowa dieta w ciąży to podstawa, czy –warto dodatkowo suplementować dietę?

Fot. Bayer
Dwa pionowe paski widoczne w okienku testu ciążowego wystarczyły, aby ze spożywczej ignorantki zrobić z ciebie orędowniczkę zdrowego żywienia. Świadomość, że tym, co jesz, jesteś już nie tylko ty, ale i rezydujący w twoim brzuchu maluch, wiąże się z gigantyczną odpowiedzialnością - również spożywczą. Pamiętaj jednak, że nawet najbardziej skrupulatne przestrzeganie zaleceń dietetyka to nie wszystko - niektórych istotnych dla rozwoju dziecka mikroelementów nie da się zjeść na śniadanie, obiad i kolację.

Dobrze jest suplementować dietę w czasie ciąży, a także bezpośrednio przed nią. Szczególnie warto wybierać preparaty zawierające kwas foliowy. Jak wykazują bowiem badania, co roku niemal osiem milionów dzieci rodzi się z wadami rozwojowymi, takimi jak rozszczep kręgosłupa. Ryzyko tego typu schorzeń można minimalizować dostarczając do organizmu dziecka odpowiednie mikroelementy. Problem w tym, że jadłospisy kobiet, nawet tych z krajów wysoko rozwiniętych, nie zawierają wystarczających dawek witamin i minerałów, takich jak kwas foliowy i żelazo.

- Wyniki naszych badań są właściwie jednoznaczne: niedobory kwasu foliowego i wapnia to wśród kobiet w ciąży problem o tyle poważny, co powszechny - komentuje Ella Schaefer, autorka raportu opublikowanego na łamach “Journal of Nutritional Disorders & Therapy”. - Dodatkowo zaobserwowaliśmy niedobory innych kluczowych mikroelementów takich jak witaminy B12 oraz D, wapnia, jodu i selenu - stwierdza badaczka.
Ella Schaefer

Kobiety w ciąży, a także te, które planują posiadanie dziecka, muszą pamiętać, że nawet przy najlepszych chęciach, zapotrzebowania na wszystkie niezbędne pierwiastki nie zaspokoi nawet najlepiej zbilansowana dieta.

Naukowcy podkreślają, że o zdrowie dziecka należy zadbać bezpośrednio przed zajściem w ciążę. Suplementację najlepiej rozpocząć co najmniej miesiąc przed planowanym poczęciem. - Badania potwierdzają, że odpowiednia suplementacja pozwala wyrównać potencjalne niedobory mikroelementów oraz poprawić ogólny stan zdrowia - zarówno matki, jak i dziecka - podkreśla Ella Schaefer.
Ella Schaefer

Decydując się na wybór suplementów, wybierajmy te wieloskładnikowe. Spożywanie preparatów, w których skład oprócz kwasu foliowego wchodzą również inne mikroelementy, od miesiąca przed poczęciem do końca pierwszego trymestru zmniejsza ryzyko występowania wad rozwojowych o 43 proc.

Dieta uboga w składniki odżywcze oraz niewystarczająca suplementacja mogą również przyczynić się do problemów z zajściem w ciążę w ogóle, a także zwiększyć ryzyko poronienia. Dlatego specjaliści zalecają, aby równie uważnie, co etykiety poszczególnych produktów, czytać także składy suplementów diety i sięgać po nie na podobnej zasadzie, co po kolejną dokładkę szpinaku - z rozsądku.

L.PL.COM.07.2017.5272
POLUB NAS NA FACEBOOKU