O autorze
Jak będzie wyglądało życie trzeciej generacji? Czy stawimy czoła największym wyzwaniom cywilizacyjnym: rosnącej liczbie ludności na świecie, starzeniu się społeczeństw i potrzebie bardziej wydajnego, zrównoważonego korzystania z zasobów naturalnych?

#Życie 3.0 to blog firmy Bayer, w którym mówimy o tym, jak nauka otwiera drogę do lepszego życia.

„Science For A Better Life” - życie może być lepsze.

Zdjęcie z wąsem w listopadzie nie jest obciachem. Oto dlaczego każdy powinien je sobie zrobić

W listopadzie każdy zapuszcza wąsy - w dobrej sprawie
W listopadzie każdy zapuszcza wąsy - w dobrej sprawie Fot. 123rf.com / Evgeny Atamanenko
Bez paniki, moda na wąsy nie wraca — wciąż utrzymuje się na bezpiecznym poziomie popularności niektórych tylko kręgów modowych. Fakt, że spora część twoich znajomych zaczęła nagle publikować zdjęcia z mniej lub bardziej twarzowym zarostem oznacza tylko jedno — to już listopad.

Listopadowe zapuszczanie wąsa ma na celu podniesienie świadomości na temat raka prostaty i raka jąder. Po hasłem “Movember” (zbitka słów “moustache” - “wąsy” i “november” - “listopad”) kryje się globalna akcja, dzięki której co roku udaje się zebrać spore kwoty na walkę z tymi właśnie męskimi przypadłościami.

W Polsce liczba chorych na raka prostaty jest porównywalna z liczbą chorych na nowotwór płuc. Te dwa schorzenia znajdują się dwóch topowych pozycjach w swojej klasie. I choć o konieczności profilaktyki i regularnych badań lekarze trąbią od zawsze, to zorganizowanej akcji szerzenia świadomości na ten temat wśród panów jeszcze do niedawna brakowało.

Pomysł na przełomową akcję należy przypisać dwójce Australijczyków. Travis Garone i Luke Slattery pół-żartem, pół-serio zastanawiali się, jak to możliwe, że odwieczny męski atrybut, czyli wąsy, są obecnie tak mało popularne. Odpowiedź na pytanie, co mogłoby skłonić ich znajomych do wyhodowania zarostu pojawiła się chwilę później: współzawodnictwo.


Travis i Luke rozesłali do znajomych maile, zatytułowane “Czy jesteś wystarczająco męski, aby być moim kumplem?”. W treści zachęcali do zapuszczania wąsów i dzielenia się zdjęciami. Kolejnym etapem miało być głosowanie na poszczególnych “wąsaczy” - każdy głos miał mieć wartość 10-dolarowej dotacji. Zebrane w ten sposób pieniądze miałby być przeznaczone… No właśnie, na co?

Z pomocą przyszła mama jednego ze znajomych, która zbierała fundusze na walkę z rakiem piersi. Chłopcy uznali, że nigdy nie słyszeli o podobnej akcji, związanej z nowotworami typowymi dla facetów. Skontaktowali się więc z odpowiednią fundacją i rozpoczęli zbiórkę. Efekty przerosły ich oczekiwania, a idea Movember z każdym rokiem rozprzestrzeniałą się coraz szerzej.

Dzisiaj można założyć, że zdjęcie “z wąsem” to symbol równie rozpoznawalny, co różowa wstążka, oznaczająca wsparcie dla walki z rakiem piersi. Dzięki mediom społecznościowym idea Movember szerzy się niezwykle szybko. W listopadzie, poza “konkursami” popularności wąsów, organizowane są biegi charytatywne, koncerty i serie badań profilaktycznych.

Movember w Polsce
W Polsce pierwszymi propagatorami akcji byli… komentatorzy sportowi, którzy zauważyli, że podczas listopadowych meczów znacznie zwiększa się odsetek wąsatych sportowców i kibiców. Postanowili do nich dołączyć i tym samym szerzyć ideę Movember.

Paradoksalnie, do zwiększenia popularności ruchu w Polsce przyczynili się imigranci, mieszkający w Wielkiej Brytanii. Movember miał tam swój oficjalny fanpage w języku polskim, którego zarządzania z czasem podjęła się polska fundacja “Kapitan Światełko”.

Movember jest oficjalnie organizowany w Polsce od 2014 roku. Tegorocznej edycji towarzyszy oczywiście obowiązkowe publikowanie “wąsatych” zdjęć. Oznaczenie ich hashtagiem #BehindTheMo sprawi, że wpadną do globalnej “przegródki” zwiększania świadomości na temat raka prostaty i jąder.

Drugim bardzo istotnym elementem listopadowej akcji są badania profilaktyczne. Darmowe USG jąder oraz badania markerów PSA odbywają się w największych polskich miastach, między innymi w Warszawie, Poznaniu i Krakowie. Z harmonogramem można zapoznać się na stronie www.movember.org.pl
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie